Matryca BCG jest jednym z najczęściej stosowanych narzędzi analizy strategicznej. Bruce Henderson, założyciel BCG, po raz pierwszy opisał ją w artykule w 1970 roku, choć w różnych źródłach podaje się 1968 rok jako datę powstania tego narzędzia. Oryginalny artykuł możecie pobrać tutaj. Stanowi on fragment wydanej przez Regan Press książki „BCG o strategii”. (udostępniony artykuł jest jeszcze w formie przed finalną korektą)
Piękno tego narzędzia polega na jego prostocie.
Przy pomocy matrycy BCG możemy zbudować skuteczne strategie. Wystarczy tylko znaleźć atrakcyjny rynek i przygotować plan marketingowy pozyskania znaczącego udziału w rynku.
Stosunkowo łatwo można również pozyskać finansowanie dla nowego projektu, wykorzystując matrycę jako narzędzie do przekonania inwestorów i banków. Omówmy je na konkretnych przykładach, by lepiej zrozumieć jej działanie.
- CPN, Statoil i stacje benzynowe
- Microsoft vs Apple
- Plus, Orange, Era i Play
3 myśli na temat “Matryca BCG”