Narzędzia strategiczne

Harvard Business Review promuje ostro swoją najnowszą książkę „Your Strategy Needs a Strategy: How to Choose and Execute the Right Approach”.

Trzech autorów to partnerzy zarządzający BCG, a więc firmy, która wniosła do zarządzania strategicznego przede wszystkim matrycę BCG:

  • Martin Reeves, dyrektor Instytutu Bruce’a Hendersona i partner BCG w Nowym Jorku,
  • Knut Haanæs, globalny lider doractwa strategicznego BCG i partner w biurze genewskim BCG
  • Janmejaya Sinha prezes BCG Asia Pacific, członek komitetu zarządzającego BCG i partner biura w Mumbaju

Streszczenie w jednym zdaniu:

Nie wystarczy już jedna strategia – teraz trzeba mieć wiele strategii i w zależności od specyfiki należy budować je w oparciu o zróżnicowane narzędzia.

Spis treści oddaje mniej więcej logikę myślenia autorów:

Wprowadzenie
Klasycznie: Bądź wielki
Adaptacyjnie: Bądź szybki
Wizyjnie: Bądź pierwszy
Kształtując: Bądź dyrygentem
Odnowienie: Bądź zyskowny
Ambidexterity: Be Polychromatic
Lekcje dla liderów: Bądź animatorem
Epilog: Osobiście opanuj paletę strategii
Appendix A: Test samooceny: Jakie jest twoje podejście do strategii?
Appendix B: Lista lektur
Appendix C Multi-Armed Bandit (MAB) – symulacja

Jeśli dodamy do tego infografikę o ilości dostępnych narzędzi, to zobaczymy, że bez wyspecjalizowanych doradców nie da rady się w tym wszystkim połapać. Do tego potrzeba nam wielu strategii, więc i wielkiego budżetu na doradców.

Which strategy HBR

Przyznam, że tego nie kupuję. Znacznie bardziej pasuje mi podejście Rumelta w jego książce „Dobra strategia, zła strategia” – wybierz punkt przyłożenia i zastosuj dźwignię.

5 myśli na temat “Narzędzia strategiczne”

  1. Dla wszystkich „wstydliwych”, którzy pytają mnie prywatnie, raz jeszcze i zbiorczo odpowiadam:

    Michael Porter w swojej książce „Competitive Strategy” opisał 3 generyczne strategie. Od tej publikacji nic się w zasadzie nie zmieniło. By wygrać, trzeba:
    (1) konkurować najniższą ceną – tzw. strategia lidera kosztów
    (2) odróżnić się od konkurencji produktem albo obsługą
    (3) wypełnić jakąś niszę, w której nikt nam już nie zagrozi

    Przy wyborze właściwej strategii musimy dobrze przeanalizować porterowski model 5 sił, musimy mieć dość dobrą wiedzę na temat segmentacji i pozycjonowania i kilka narzędzi, które pomogą nam zrozumieć co robi konkurencja. Cała reszta to już bajki sztucznie naciągane i marketingowo opakowane…

    I wreszcie ostatnia metoda, do której coraz mi bliżej. Zamiast analizować na wszelkie sposoby, trzeba znaleźć odpowiedni punkt, do którego przykładamy dźwignię i naciskamy z całej siły. Dobrym przykładem praktycznym jest strategia Steva Jobsa przy ratowaniu Apple przed upadłością. Zrezygnował z większości produktów i postawił wszystko na iPoda, potem iPhone’a, potem iPada… Niestety, Tim Cook już tak nie potrafi – Apple teraz jedzie jeszcze siłą rozpędu, choć już nie jest to ta sama jakość co kilka lat temu…

  2. W myśleniu strategicznym najbardziej podoba mi się jedna zasada – nie rób rzeczy niepotrzebnych. Czasem przybiera to formę zasady Pareto 20/80 – 80% dochodu przynosi 20% aktywności – odpuść sobie te 80% aktywności, ktore przynosi tylko 20% dochodu.

    Pozytywne lenistwo.

    1. Sylwek, czytałeś książki Tofflerów? Ja znalazłem je przy porządkowaniu książek na półce i raz jeszcze zaczytałem się… Pamiętam, że przy pierwszej lekturze czytało się to niemal jak science-fiction. Teraz zupełnie inaczej je odbieram i tak sobie myślę, że w zasadzie to jakaś 1/3 a może nawet 1/2 PKB to takie bezproduktywne zapracowanie…

      1. Zamówiłem sobie właśnie przez Audible.
        Mam abonament na dwie książki miesięcznie i ze trzydzieści nie przeczytanych książek się przez lata uzbierało. Szczególnie, że ostatnio słuchałem historyczne powieści tasiemcowe w pogańskim języku.

      2. A ja zrezygnowałem z Audible, bo nie mam fizycznej możliwości wysłuchania tego, co mi się uzbierało… W pogańskim języku???

        PS. Wczoraj rozmawiałem z rosyjskim pisarzem Wiktorem Jerofiejewem, który pisze nową książkę o fizyku nuklearnym z uniwerku w Heidelbergu. Serendypia? Pozdrówka wielkie🙂

Skomentuj

