Strategia – literatura

Książek o strategii jest wiele. Poniżej polecam tylko te najbardziej wartościowe. W mojej bardzo subiektywnej ocenie są to trzy książki, które śmiało możemy zaklasyfikować do klasyki:

Michael Porter Strategia konkurencji Michael Porter, Strategia konkurencji

W książce tej znajdziecie model 5 sił Portera i strategie generyczne, które firma może realizować:

1) przodownictwo kosztowe
2) strategia różnicowania
3) strategia niszowa

Jest też rozdział o dojrzewaniu branży i strategiach na poszczególne fazy cyklu życia.

Oceniając w skrócie – to książka, która powinna znaleźć się na półce każdego menedżera. Jeszcze dziś bowiem, wiele firm stosuje przedstawione w niej narzędzia do formułowania swoich strategii.

link do wydawnictwa

BCG on strategyBCG o strategii

Przez ponad 40 lat The Boston Consulting Group kształtowała strategie największych firm i modele stosowane przez ich menedżerów. Książka oferuje wybór najlepszych pomysłów wygenerowanych w tej firmie i praktyczne lekcje z zarządzania strategicznego.

Bruce Henderson, założyciel BCG, jest moim niekwestionowanym guru w dziedzinie strategii.

Książka ta ukaże się niebawem w naszym wydawnictwie, ale już teraz zachęcam do zapoznania się z jednym z rozdziałów (jeszcze przed finalną redakcją), który możecie pobrać tutaj

Najbardziej znanym chyba modelem, stosowanym do dziś w większości korporacyjnych strategii jest model matrycy BCG, która nadaje kierunek firmom takim jak choćby CocaCola: – inwestuj w znaki zapytania by zbudować gwiazdy, odstrasz konkurencję, by spadła atrakcyjność rynku – w ten sposób wygenerujesz dojną krowę, gotówkę wydojoną z krowy inwestuj w nowe znaki zapytania, a wściekłych psów unikaj.

Strategia błękitnego oceanuStrategia błękitnych oceanów

Mimo iż ta książka jest stosunkowo nowa – od razu trafiła do mego kanonu książek o zarządzaniu strategicznym. Dwójka profesorów z Insead stworzyła nie tylko nową filozofię myślenia o strategii – „błękitny ocean”, w którym nie ma konkurencji w przeciwieństwie do „czerwonych oceanów”, gdzie wszystkie firmy konkurują w ten sam sposób o pozyskanie klientów.

Absolutny niezbędnik na półce każdego menedżera. Niewiele teorii – same przykłady praktyczne! Stosunkowo proste też narzędzia analizy strategicznej.

Link do wydawnictwa

Polecam też książki, które pomogą nam oderwać się od ziemi, przełamać ograniczenia i mierzyć siły na zamiary.

Jedną z ciekawszych książek w tym kontekście jest „Złam wszystkie zasady”. Naprawdę daje wiele do myślenia.

Gdy już opracujemy strategię – rozpoczyna się inny aspekt zarządzania strategicznego. Umiejętność skutecznej komunikacji i implementacji. Z reguły bowiem wdrożenie nowej strategii wiązać się będzie z przełamywaniem silnych barier w organizacji, obaw pracowników i kadry menedżerskiej oraz czasem – właścicieli.

Listę rekomendowanych książek na ten temat wkrótce umieszczę poniżej. Jeśli macie jakieś sugestie lektur proszę o komentarze.

Reklamy

2 myśli na temat “Strategia – literatura”

  1. „Piąta Dyscyplina” Peter Senge. Nie znam lepszej książki o strategii :))
    Ponadto „Przez innowację do wzrostu”/ Autora nie pamiętam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s