Analiza pozycjonowania

Istnieje kilka wariantów analizy pozycjonowania.

Generalnie chodzi o stworzenie wykresu, na którym umieścimy produkt (usługę) w relacji do konkurencji. Na osiach możemy umieścić inne cechy wyróżniające.

Najczęściej spotykanym modelem jest pozycjonowanie firmy względem konkurencji na matrycy jakość – cena.

Może to wyglądać mniej więcej w taki sposób:

Pozycjonowanie marek w ramach grupy VW

Na ilustracji powyżej możecie zobaczyć pozycjonowanie poszczególnych marek w ramach grupy VW. Oczywiście, jest to tylko przykład w dużym uproszczeniu. Zarząd VW stosuje także inne warianty matrycy. Innym przykładem może być pozycjonowanie w odniesieniu do określonych grup odbiorców – np. Seat do najmłodszych, Bugatti do najbogatszych, itd. itp.

Innym przykładem może być pozycjonowanie na matrycy obsługa/usługa – cena.

pozycjonowanie usługa stacje paliw

Wszystkie stacje sprzedają to samo paliwo – próbują odróżnić się jakością obsługi klienta. Bezobsługowe stacje Neste24 (najtańsze w utrzymaniu, bez sklepów i na niewielkich działkach), po stacje sieciowe konkurujące parówkami (Orlen), nowoczesnym standardem czy dodatkowymi usługami (myjnie, sklepy, bary).

Przy konstrukcji matrycy powinniśmy być innowacyjni – za każdym razem próbujemy zrozumieć co umożliwia firmie uzyskiwanie premii cenowej. Jeśli nie może odróżnić się produktem ani usługą, to pozostaje przysłowiowe „sprzedawanie kartofli” (czytaj: konkurencja cenowa). I to niezależnie od dobudowanej filozofii:

<= powrót do narzędzi analizy strategicznej Matryca konkurowania =>

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s