Facebook – prognozowanie przychodów

Facebook historyczne przychody ze sprzedażyDziś kolejna podpowiedź dla biorących udział w konkursie i ewentualna zachęta dla tych, którzy się jeszcze nie zdecydowali.

Wycena firmy to nic trudnego. Nie dajcie się zwieźć specjalistom, którzy nadmiernie ten proces komplikują i spróbujcie sami – wystarczy tylko zostawić komentarz pod tym wpisem.

Przygotowałem też dla zainteresowanych pewien prosty arkusz, który może być Wam pomocny w budowie modelu dochodowego. Możecie go ściągnąć poprzez tego linka.

W arkuszu mamy skonsolidowany rachunek wyników za lata 2009-2011.

Dziś chciałbym, byście skoncentrowali się na prognozie przychodów ze sprzedaży. W przypadku dojrzałych spółek jest to znacznie łatwiejsze. Zarządy podają w komunikacie giełdowym prognozę wzrostu sprzedaży. Czy będzie to 5-10-15% możemy zweryfikować używając zdrowego rozsądku i wskaźników historycznych (z reguły zobaczymy trendy na wykresie). Wprowadzamy dane do naszego modelu przy pomocy wskaźników dynamiki albo stopy wzrostu sprzedaży.

W przypadku Facebooka – będziemy musieli się nieco bardziej zastanowić.

Podpowiedź na dziś – może warto podzielić przychody przez ilość aktywnych użytkowników, dodać dwa wiersze do arkusza i prognozować sprzedaż na podstawie dwóch zmiennych: (1) ilość użytkowników i (2) przychody na użytkownika?

Życzę miłej zabawy z cyframi.

Advertisements

4 myśli na temat “Facebook – prognozowanie przychodów”

  1. Dzieki za odpowiedz. Chodzilo mi o dyskontowanie, tylko nie bylem pewny czy istnieje takie polskie slowo wiec spolczczylem angielskie’discount’ (discount-owac). Pzdr

  2. Mam pytanie odnosnie sposobu wyceny na podstawie ‚discounted cash flows’. Jezeli dobrze rozumiem, to prognozujemy FCF na kilka lat do przodu np. lata 2012-2018, a potem wszystko co bedzie po 2018 (lata 2018 – nieskonczonosc) jako jedna liczba (growing perpetuity), potem wszystko ‚discount-ujemy’ i NPV to wartosc firmy. Pytanie: na jakiej podstawie ustala sie okres czasu dla ktorego oblicza sie dokladnie FCF (w tym przypadku 2012-2018)? Czy wszystko co bedzie po 2018 mozna oszacowac przy jako growing perpetuity ze stalym wzorostem (g), czy sa na to jakies bardziej skomplikowane sposoby?
    pozdrawiam

    1. mgl – istota konkursu polega na tym, by każdy zbudował swój własny model wyceny. Ja tylko podpowiadam w których kierunkach można zmierzać. Owszem, w jednym z modeli wyceny trzeba przejść z FCF na DCF i uwzględnić Terminal Value (TV). Ale są też i inne, prostsze modele. Nie ukrywam, że nagrodę główną mogę przyznać za bardzo prosty model – np. earnings multiple czyli po polsku mnożnik zysku. Oczywiście, jeśli spełnione zostaną dwa warunki: (1) wyceniający trafi z wyceną w okolice kapitalizacji rynkowej na IPO i na koniec roku i (2) dobrze uzasadni dlaczego taki model zastosował.

      Co do Twoich pytań szczegółowych:
      (a) nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc ‚discount-ujemny’ – dyskontowanie to mnożenie przez współczynnik dyskonta według wzoru PV = FV x współczynnik dyskonta, gdzie współczynnik dyskonta = 1/(1+s) do okresu. Współczynnik dyskonta nie jest ujemny, jest po prostu ułamkiem.
      (b) na ile okresów budujemy model? – na tyle, ile musisz go uzasadnić. W dużej mierze determinują to źródła finansowania. Jeśli przejmujesz jakąś firmę lewarując się 10-letnim kredytem, to bank narzuci konieczność przygotowania szczegółowych prognoz na cały tenor, czyli na 10 lat. Jeśli kredyt jest 5-letni, to prawdopodobnie wystarczy uwzględnić prognozy dla takiego samego tenoru. Ja z reguły stosuję okresy 7-letnie, choć nie wiem dlaczego. Tak mnie nauczono w latach 80-tych ub. wieku i tak robię z przyzwyczajenia. Owszem, istnieje wiele teorii za i przeciw. Moja rada – zignorować wszystkie teorie i robić tak jak czujemy. Okres prognozy uzasadniamy oczywiście w założeniach do modelu. Papier jest bardzo cierpliwy i jeśli masz wiarę – wszystko można uzasadnić!
      (c) TV, czyli wartość rezydualna – ile warta będzie firma w ostatnim roku naszego modelu? Na ten temat pisano już całe podręczniki. Wydaje mi się, że konieczny będzie zdrowy rozsądek. W niektórych przypadkach TV będzie olbrzymia, w innych może być ujemna – rozpatrz choćby przypadek kopalni, którą eksploatujesz przez 7 lat, wygasa Ci koncesja i musisz usunąć szkody górnicze (wydatki!). Podobnie może być z elektrownią jądrową, gdy po zakończeniu eksploatacji musisz przechowywać zużyte paliwo radioaktywne do końcowego rozkładu – a to przecież koszty w nieskończoność…

      Spróbuj sam to rozgryźć – zawsze możesz też pytać, a ja spróbuję sensownie odpowiedzieć.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s