Wycena Facebooka – konkurs!!!

kalkulator DamodaranaWrzuciłem dane finansowe Facebooka do kalkulatora wartości Damodarana i szczęka mi opadła! Dosłownie!

Przyjąłem naprawdę ostrożne założenia, a i tak wyszła mi wartość firmy na poziomie 290 miliardów USD, czyli po 207 USD na akcję.

Nieco poniżej 40 miliardów z 7-letniej prognozy przepływów i wartość końcowa (TV) w roku ósmym 420 miliardów USD, którą kalkulator zdyskontował do wartości bieżącej (PV) 248 miliardów USD.

Zakładając nawet, że popełniłem błąd w CAPEX-ie (niedoszacowałem), to przy korekcie FCF o miliard zielonych rocznie w dół, wycena i tak wychodzi na poziomie 250 miliardów.

Tak bardzo mnie to zafrapowało, że zamierzam poświęcić część weekendu na zbudowanie własnego modelu.

A przy okazji, ogłaszam konkurs – tym razem jako nagrodę główną możecie wygrać iPada.

A oto reguły konkursu:

  1. Konkurs otwarty jest dla wszystkich, niezależnie od wykształcenia i doświadczenia. By wziąć w nim udział, należy do 10 lutego 2012 roku zgłosić chęć uczestnictwa w komentarzu do tego wpisu.
  2. W komentarzu można podać pseudonim, choć należy wypełnić adres e-mail, który nie będzie upubliczniony. Na podany adres mailowy otrzymacie potwierdzenie udziału i formularz do wypełnienia – uczestnicy będą musieli wyrazić w nim zgodę, na publikację swojego uzasadnienia wyceny na blogu. Nie wykluczam, że jeśli wyceny będą ciekawe, spróbujemy to opublikować w formie książkowej, ale w takim przypadku z autorami podpiszemy osobne umowy autorskie.
  3. Każdy uczestnik wykonuje własną wycenę Facebook Inc. na podstawie danych przedstawionych w memorandum informacyjnym, które możecie pobrać tutaj. Uczestnicy, którzy nie czują się wystarczająco kompetentni w języku angielskim, mogą wykonać wycenę na podstawie arkusza danych w języku polskim – otrzymacie go na maila po potwierdzeniu udziału w konkursie. Wycena musi być oryginalna i nie może naruszać praw osób trzecich.
  4. Termin wykonania wyceny mija 26 lutego 2012 roku.
  5. Wszystkie nadesłane wyceny opublikowane zostaną 27 lutego na moim blogu w zakładce konkurs roku.
  6. Przedmiotem oceny konkursowej będą 3 elementy: (1) cena rynkowa akcji w dniu IPO, (2) cena rynkowa akcji przewidywana na 31 grudnia 2012 i (3) założenia do modelu wyceny, skonstruowany model oraz uzasadnienie wyceny.
  7. Wycena nie może odbiegać znacząco od cen rynkowych w dniu IPO i na 31 grudnia 2012 roku.
  8. Jako fundator nagrody głównej i nagród pocieszenia zastrzegam sobie prawo do nieprzyznania nagrody głównej, w przypadku gdyby jakość nadesłanych wycen była rażąco niska. Jeśli jakość prac konkursowych będzie na tyle wysoka, że będę miał problem z wyborem najlepszej, o wygranej zadecydują internauci w głosowaniu na blogu w pierwszym tygodniu stycznia 2013.

Zapraszam do zabawy.

 

Reklamy

28 myśli na temat “Wycena Facebooka – konkurs!!!”

  1. IPO facebooka na razie zdecydowanie poniżej wyceny i wątpię by znacząco wzrosło. Zresztą jeśli zdecydują się wprowadzić na szerszą skalę zabawę, którą próbowali testować w Nowej Zelandii, panowie od Google+ będą im na kolanach dziękować, bo wygonią całą rzeszę dotychczasowych bywalców.

    1. Artur, jak to mówi przysłowie – „nie chwal dnia przed zachodem słońca”. Cenę akcji na IPO zwiększyli – zwiększyli też znacząco liczbę sprzedanych akcji. Na pierwszym notowaniu cena co prawda nie wystrzeliła zgodnie z przewidywaniami, ale winą za to obarczałbym raczej problemy techniczne. Nie obserwowałem na bieżąco, bo prowadziłem szkolenie, ale z tego co mogę wyczytać, to NASDAQ miał duże problemy techniczne z realizacją zleceń. Choćby ten artykuł w FT: http://t.co/eDAmWLmX

      Zobaczymy co się będzie działo do końca roku – na razie żadna z wycen konkursowych nie była trafiona, ale konkurs trwa dalej. Może ktoś trafi w cenę na 31 grudnia 2012.

    1. Spox… maile będę wysyłał po 10 lutego. Na razie trwa jeszcze etap rejestracji… Jeśli poczytasz moje podpowiedzi, to zobaczysz, że dane historyczne są tylko jednym z możliwych punktów startowych do wyceny FB,

      Z mojej praktyki dodam jeszcze, że im bardziej szczegółowe masz dane historyczne, tym trudniej jest utrafić z prognozą – w szczególności dotyczy to firm z domeny nowych technologii… Prognozowanie na bazie historii ma sens jedynie w dojrzałych, stabilnych i schyłkowych firmach.

      1. włąśnie, co będzie przedmiotem oceny, trafienie w wycene i kurs na koniec roku, czy sam sposób wyceny.
        trafienie w kurs to w dużej mierze fuks

        w takich spółkach jak FB warto się skupic na dymanice i późniejszej dynamice podobnych spółek

      2. Trafienie w kurs IPO nie powinno być problemem, bo poszło już chyba wystarczająco dużo przecieków z banków organizujących emisję. Trafienie w kurs na koniec roku już będzie trudniejsze. Wydawało mi się, że napisałem iż głównym przedmiotem oceny konkursowej będzie opis sposobu wyceny, pod warunkiem, że przewidywane kursy nie będą odbiegać znacząco od kursu rzeczywistego.

        To trochę jak z rekomendacją analityków z biur maklerskich. Najpierw robią model wyceny, potem opisują swoje założenia by wycenę uzasadnić, a na koniec dzielą przez ilość akcji i podają kurs wynikający z wyceny i kurs docelowy.

        Na końcu patrzą jak kurs z wyceny ma się do kursu rynkowego i mówią: Kupuj, trzymaj albo sprzedaj – w zależności od tego czy kurs z wyceny jest wyższy, trafiony czy niższy.

  2. Mój model wyceny jest prosty, więc publikuję od razu:

    Wzór wyceny – ilość użytkowników x $5 dolarów x mnożnik IPO
    Założenia do modelu – 1 miliard użytkowników x $5 za użytkownika x mnożnik IPO 20 = $100 miliardów.
    Ilość akcji jest zdaje się jeszcze nie do końca pewna, więc w dniu IPO dzielimy $100 miliardów przez ilość akcji.

    Na 31 grudnia stosujemy taki sam wzór do wyceny, przy czym zakładam, że ilość użytkowników wzrośnie o 20%

    1. Artur, nie bardzo rozumiem?

      Myśląc lateralnie, domyślam się, że może chodzić o model nagrody – zapewne już 3, bo rozstrzygnięcie konkursu będzie w końcówce roku… Na pewno będzie nowiuteńki, prosto ze sklepu 🙂

    1. Z Twoją kreatywnością masz bardzo duże szanse! Formularze wysyłać będę na maile od poniedziałku, bo na dziś już fajrant. Idę do kina.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s