Finanse 101 – Ceny a koszty

Wczoraj dość dużo osób narzekało, że wtorkowe pytanie było zbyt trudne. Tak mogło się rzeczywiście wydawać na pierwszy rzut oka.

Jak sami jednak widzicie, nawet z setką źródeł finansowania nie wyczerpujemy w całości tematu. Ot choćby ciekawe źródło finansowania, którego autorem jest Bank Millennium:

W dniu 1.10.2003 Bank zawarł z Banco Comercial Portugues („BCP”) umowę typu swap mającą na celu zneutralizowanie wpływu dywidend otrzymanych od PZU S.A. oraz kosztu finansowania inwestycji w akcje PZU S.A. na wynik finansowy Banku. Zgodnie z zawartą umową Bank otrzymywał, w skali rocznej, kwotę stanowiącą równowartość ekonomicznego kosztu utrzymywania inwestycji w akcje PZU S.A. opartą o trzymiesięczną stawkę WIBOR (płatną kwartalnie) w zamian za kwotę stanowiącą równowartość dywidendy otrzymanej od PZU S.A. Umowa (zawarta na okres 5 lat) regulowała także warunki jej wcześniejszego rozwiązania w wypadku sprzedaży akcji PZU S.A., w tym określała formułę rozliczenia przewidującą udział BCP w przychodach ze sprzedaży, jeżeli wartość transakcji przekroczyłaby kwotę 1.600.000 tys. złotych. W następstwie spełnienia niniejszych warunków Bank dokonał płatności na rzecz BCP w wysokości 283.500 tys. złotych. Koszty wynikające z tej transakcji zostały ujęte w wyniku na działalności inwestycyjnej.

Źródło dla dociekliwych znajduje się tutaj (w ostatnim akapicie strony 21 i w pierwszym akapicie strony 22)

Bank zapewnił sobie tą umową 5-letnie finansowanie, gdzie koszt pojawia się dopiero po sprzedaży akcji. By tą transakcję dobrze zrozumieć, musicie zadać kilka pytań pomocniczych:

  1. Ile Millennium zapłaciło za akcje PZU?
  2. Jakie dywidendy otrzymywali w całym okresie?
  3. Na jakim poziomie kształtowała się stopa WIBOR, wymieniona w umowie?

Ciekawe, prawda?

.

Pytanie na dziś:

Wracając do dzisiejszego tematu szkolenia. Pytanie, na które trzeba będzie odpowiedzieć by uzyskać kolejną partię materiałów jest bardzo proste:

Wyobraźcie sobie, że jesteście dyrektorem finansowym. Do waszego biura, na przedostatnim piętrze najwyższego w Polsce biurowca, wchodzi dyrektor marketingu i mówi:

„Dostałem właśnie wyniki badania marketingowego, które testowało wrażliwość cenową naszych klientów. Wynika z niego, że jeśli obniżymy cenę o 10%, to nasza sprzedaż wzrośnie o 40%. Czy wyrazisz zgodę na obniżenie ceny na dzisiejszym zebraniu zarządu?”

Pamiętaj, jesteś dyrektorem finansowym! Musisz robić wszystko, by nie pogorszyło się ROE! Jeśli ROE spadnie, prezes będzie musiał pożegnać się ze swoim stołkiem, a nowy zapewne zmieni osobę na stanowisku CFO, więc i Ty znajdziesz się na bruku! Dyrektor marketingu jest Twoim dobrym kolegą. Pracujecie ze sobą od lat. Wiesz, że jeśli sprzedaż nie wzrośnie w tym roku, prawdopodobnie straci pracę. Jaka będzie Twoja decyzja? Jak ją uzasadnisz na posiedzeniu zarządu?

Zanim podejmiesz decyzję sprawdzasz jeszcze marżę zysku brutto ze sprzedaży. Wynosi ona 20%. Jest to jedyny wskaźnik, który potrzebny Ci będzie do podjęcia właściwej decyzji i do jej logicznego uzasadnienia. Gdy już przygotujesz sobie pisemną decyzję i jej uzasadnienie na spotkanie zarządu naciśnij

Decyzja i uzasadnienie.

Jeśli zdecydujecie się wysyłać swoje uzasadnienie bezpośrednio na adres mailowy, proszę o wpisanie w temacie Ceny a koszty.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s